måndag 29 juni 2009

Intervju med Sanna Sofia Gustner

Läs originalintervjun här: http://www.nordichandcraft.com/c/sv/Articles/Intervju-med-Sanna-Sofia-Gustner.aspx


Nu inleder vi en liten artikelserie om några av våra konstnärer/hantverkare, där vi går in och ger en liten djupare profil av dem. Först ut är Sanna Sofia Gustner.

Du heter ju egentligen Sanna Blomquist. Varför har du tagit ditt artistnamn?

Jag ville använda mig av ett namn som ingen annan har, vara min egen på något sätt. Min mammas farfar hittade på namnet Gustner, eftersom han ville ha ett mer orginellt efternamn, och Sofia är mitt mellannamn. Jag tyckte att det lät vackert ihop.

"Flicka i öken" av Sanna Sofia GustnerNär jag ser din konst tänker jag mycket på barndom och fantasi. Kan du berätta hur du hittade din egna stil?

Den har vuxit fram med åren. Jag har alltid målat mycket och framför allt varit intresserad av människostudier. När jag gick på högstadiet upptäckte jag konstnärerna Mark Ryden och Joe Sorren och blev väldigt inspirerad av deras sätt att avbilda människor. Jag började själv att förvränga mina perspektiv ytterligare. Sagan har alltid intresserat mig. Inom sagan behöver man inte hålla sig till verklighetens förhållningsregler, där kan man sväva mellan realism och fantasi. Av någon anledning har det alltid känts väldigt förlösande för mig, som att plötsligt kunna flyga lite en gråtrist tisdag påväg hem från jobbet. Jag inspireras självklart också mycket av barnböcker och då framför allt författare och illustratörer som skapar nya världar, som Tove Jansson, Per Åhlin, Lewis Carroll och C. S. Lewis.

När visste du att konst var din grej?

Det har jag alltid vetat, måleriet har alltid varit en naturlig och stor del av mitt liv. Jag har satsat mer planerat på konsten under det senaste året då jag aktivt jobbat med beställningsjobb, skaffat en hemsida, sökt illustrationstävlingar, ställt ut ett flertal gånger och liknande. Tidigare målade jag bara för nöjes skull, men nu finns det en mer utstuderad plan.

Trivs du i Göteborg, och isåfall, vad gör det till en så bra konststad?

Jag är uppvuxen i Göteborg och tycker att det är en trevlig stad. Min familj, min pojkvän och mina vänner finns här. Jag älskar skogen och havet och det finns inom räckhåll härifrån. Däremot vet jag inte ifall jag skulle säga att Göteborg är en särskilt bra konststad. Jag tycker att det är lite väl stukturellt och stillastående här. Till hösten flyttar jag till Berlin, där är konsten närvarande överallt.

Har du några kommande projekt du vill skvallra om?

Jag har nästan skrivit färdigt min första barnbok och planen är att illustrera den i Berlin i höst. Förutom det jobbar jag med några beställningsjobb och gör akvareller som skall tryckas till julkort. I augusti är jag med på Konstrakan i Tranås.

Profilfoto - Sanna Sofia GustnerProfil: Sanna Sofia Gustner

Ålder: 24

Familj: Pojkvän, föräldrar, en lillasyster och min hamster Engelbrekt

Inspireras av: Klassiskt måleri, barnboksillustration, naturen



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar